Blog

Blogi

Top trendy technologiczne 2021

Rok 2020 był bez wątpienia inny niż wszystkie poprzednie lata. 12 miesięcy temu, kiedy analitycy i eksperci z branży technologicznej sporządzali coroczne prognozy, skupiali się m.in. na tym, jak chmura obliczeniowa, sztuczna inteligencja i robotyka prawdopodobnie zmienią rynek. 

Prognozowali, że popyt na pracowników technicznych będzie nadal przewyższał podaż, zaś transformacja cyfrowa określi, które przedsiębiorstwa odnoszą sukces, a które nie. Jednakże nie byli w stanie przewidzieć tego, że globalna pandemia zmieni radykalnie prawie każdy aspekt naszej pracy i życia osobistego.

 

Jednocześnie wydaje się dość pewne, że koronawirus i jego następstwa będą widoczne w 2021 r. Większość analityków branżowych koncentruje się na tym, w jaki sposób wydarzenia 2020 r. mogą rzutować na przyszłość. Oczywiście pandemia i wynikające z niej spowolnienie gospodarcze wpływają na niemal każdą firmę na całym świecie.

 

Fakt, że ludzie spędzają znacznie więcej czasu w swoich domach, sprawił, że technologia stała się ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Jest zatem logiczne, że firmy, które są w stanie najlepiej wykorzystać możliwości, jakie stwarza to nowe "uzależnienie" od technologii i przezwyciężyć związane z nią wyzwania odniosą sukces w dzisiejszym radykalnie odmiennym świecie.

 

Sprawdźmy jakie spostrzeżenia na temat nowych trendów technologicznych w 2021 r. mają analitycy Gartnera. Oto najważniejsze kierunki, którym warto się przyjrzeć.

 

Trend 1: Internet zachowań (IoB)

 

Krótko mówiąc IoB polega na wykorzystaniu danych do zmiany zachowań. Wraz ze wzrostem liczby technologii, które zbierają „cyfrowy ślad” codziennego życia (dane obejmujące świat cyfrowy i fizyczny) informacje te mogą być wykorzystywane do wpływania na zachowania poprzez tzw. feedback loops. W przypadku pojazdów użytkowych telematyka może monitorować zachowania kierowcy, od nagłego hamowania do agresywnych zakrętów. Firmy mogą następnie wykorzystać te dane do poprawy wydajności kierowców, wyznaczania tras i bezpieczeństwa.

 

Trend 2: Total experience

 

Zagadnienie to łączy w sobie wiele doświadczeń (klienta, pracowników i użytkownika), aby zmienić wynik biznesowy. Celem jest poprawa ogólnego doświadczenia w miejscu, w którym wszystkie te elementy się krzyżują, od technologii, przez pracowników, po klientów i użytkowników.

 

Kierunek ten umożliwia organizacjom czerpanie korzyści z czynników związanych z COVID-19, w tym pracy zdalnej, klientów mobilnych, wirtualnych i rozproszonych. Na przykład pewna firma telekomunikacyjna zmieniła całe doświadczenie klienta, starając się poprawić bezpieczeństwo i satysfakcję. Najpierw wdrożono system spotkań za pośrednictwem istniejącej aplikacji. Kiedy klienci przybyli na umówioną wizytę i zbliżyli się do sklepu na odległość ok. 20 m, otrzymali dwie rzeczy: powiadomienie, które poprowadzi ich przez proces „odprawy” oraz alert informujący, ile czasu upłynie, zanim będą mogli bezpiecznie wchodzić do sklepu i utrzymywać dystans społeczny.

 

Co więcej, firma ta dostosowała swoją usługę do większej liczby cyfrowych punktów i umożliwiła pracownikom korzystanie z własnych tabletów do przeglądania urządzeń klientów bez konieczności fizycznego dotykania sprzętu. Rezultatem było bezpieczniejsze, bardziej płynne i zintegrowane ogólne doświadczenie dla klientów i pracowników.

 

Trend 3: Przetwarzanie zwiększające prywatność

 

Obszar ten obejmują trzy technologie, które chronią dane podczas ich używania. Pierwsza zapewnia zaufane środowisko, w którym wrażliwe dane mogą być przetwarzane lub analizowane. Drugi wykonuje przetwarzanie i analizy w sposób zdecentralizowany. Trzecia szyfruje dane i algorytmy przed ich przetworzeniem lub analizą. To podejście zostało opracowane specjalnie z myślą o rosnącej potrzebie udostępniania danych przy zachowaniu prywatności i bezpieczeństwa.

 

Trend 4: Chmura rozproszona

 

W chmurze rozproszonej usługi cloudowe są dystrybuowane do różnych fizycznych lokalizacji, ale za ich działanie, zarządzanie i ewolucję odpowiada dostawca chmury publicznej. Wiąże się to ze zmniejszeniem kosztów danych i pomaga dostosować się do przepisów, które nakazują, aby dane pozostawały w określonym obszarze geograficznym. Jednak oznacza to również, że organizacje nadal korzystają z chmury publicznej i nie zarządzają własną chmurą prywatną, co może być dość złożone.

 

Trend 5: Działalność w dowolnym miejscu

 

Model operacyjny w dowolnym miejscu będzie miał kluczowe znaczenie w najbliższym czasie. Umożliwi on dostęp do biznesu, dostarczanie go i włączanie w dowolnym miejscu tam, gdzie klienci, pracodawcy i partnerzy biznesowi działają w zdalnych środowiskach. Model działania w dowolnym miejscu cechuje zasada “digital first, remote first". Nie oznacza to jednak, że przestrzeń fizyczna nie ma swojego miejsca, niemniej jednak powinna być ona cyfrowo ulepszona.

 

Trend 6: Siatka cyberbezpieczeństwa

 

Siatka cyberbezpieczeństwa to rozproszone podejście architektoniczne do skalowalnej, elastycznej i niezawodnej kontroli cyberbezpieczeństwa. Wiele zasobów istnieje obecnie poza tradycyjnym obszarem zabezpieczeń. Siatka cyberbezpieczeństwa zasadniczo pozwala na zdefiniowanie granicy bezpieczeństwa wokół tożsamości osoby lub rzeczy. Umożliwia bardziej modułowe, responsywne podejście do ochrony przed atakami.

 

Trend 7: Inteligentny biznes, który można komponować

 

Chodzi tu o możliwość szybkiego dostosowania biznesu, wprowadzenia zmiany w oparciu o aktualną sytuację. W miarę jak organizacje przyspieszają cyfrową strategię biznesową na drodze transformacji, muszą być zwinne i gotowe do podejmowania szybkich decyzji na podstawie aktualnie dostępnych danych. Jednocześnie będzie to również oznaczać zwiększanie autonomii i demokratyzacji w ramach całej organizacji, umożliwiając firmom szybkie reagowanie zamiast pozostanie w nieefektywnych procesach.

 

Trend 8: Inżynieria sztucznej inteligencji (AI)

 

Celem jest zwiększenie wydajności, poprawa skalowalności, poziomu interpretowania i niezawodności modeli sztucznej inteligencji (AI), gwarantując pełną wartość inwestycji w AI. Zdarza się, że osoby odpowiedzialne za projekty AI często mierzą się z problemami związanymi z ich utrzymaniem, skalowalnością i zarządzaniem, co jest równoznaczne ze znaczącym wyzwanie dla większości organizacji.

 

Trend 9: Hiperautomatyzacja

 

Jest to idea automatyzacji wszystkiego co można poddać temu procesowi. Zjawisko to jest napędzane przez organizacje posiadające starsze i nieusprawnione procesy biznesowe, co generuje niezwykle kosztowne i rozległe problemy. Wiele firm jest obsługiwanych przez „mozaikę” technologii, które nie są zoptymalizowane, ani jednoznaczne. Jednocześnie przyspieszenie cyfrowego biznesu wymaga wydajności, szybkości i demokratyzacji, zaś organizacje które nie uwzględniają tych aspektów pozostają w tyle.

 

Źródło: Top Strategic Technology Trends for 2021.

 

Więcej wpisów w blogu

Jak sztuczna inteligencja zmienia firmy?

Obecnie ilość gromadzonych i przetwarzanych informacji jest większa niż kiedykolwiek wcześniej. Fakt ten w pewien sposób rewolucjonizuje sposób działania organizacji. Firmy wykorzystują zaawansowaną analitykę, aby uzyskać przewagę konkurencyjną na swoich rynkach, nieustannie zmieniając modele biznesowe w miarę rozwoju technologii w tym obszarze. Przyjrzyjmy się, w jaki sposób oprogramowanie oparte na sztucznej inteligencji i machine learningu zmienia analitykę biznesową i czego możemy się spodziewać po AI w kontekście przyszłości.